منتدى لجنة طبيب المستقبل
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى لجنة طبيب المستقبل

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

حان الوقت............................................. لتقرا

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
davinci

davinci

حان الوقت............................................. لتقرا Empty
مُساهمةموضوع: حان الوقت............................................. لتقرا   حان الوقت............................................. لتقرا Icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 25, 2007 5:30 am

بسم الله

الحقيقة ياجماعة موضوع حب القراءة دا موضوع مهم جدا
بس احنا مش حسين بيه ليه
يمكن عشان الواحد فينا مش بيحب يتعب نفسة ف القراءة والتفكير
او مش بيلاقي حد يشجعه ع القراءة او يساعده ف تنضيف دماغه شوية
ودا يمكن راجع لتربيتنا او بيئتنا الي احنا عايشين فيها

بس النهاردة انا جاي اقولك
اخرج شوية بره التربية الي اتعودت عليها
وتخيل نفسك لما تغير بيئتك الي انت عايش فيها
وتخيل نفسك كده وانت انسان مش فاهم حاجة ومش بتحب تقرا واخرك مطشات الكورة والفنانين

طبعا منظر غير سعيد
بس مش دي مشكلتك لوحدك
دي مشكلتنا كلنا كعرب عارف ليه
لان نصيب المواطن الياباني من الكتب حوالي 15 كتاب والبريطاني حوالي 10 والعربي حوالي ربع صفحة
واحنا اقل امه عندها عدد مجلات متخصصة او دوريات علمية محترمة او بتشجع الفكر

عايزك بقى تكسر الحلقة دي
ابدا من النهاردة تقرا
هتقولي ياعم ما انا حلو كده
لا
صدقني الدنيا كلها والسحر كله والسعادة كلها
ف الكتب
هتبدا
هقولك ازاي
فيه ثقافة عامة
وفيه علمك الخاص
بالنسبة لعلمك الخاص فبتوع التنمية البشرية بيقولوا لو قريت عشر كتب في مجال تخصصك هتبقي واحد من افضل المتخصصين في مجالك على مستوى العالم-اه العالم- جرب وقولي
اما بالنسبة للثقافة العامة فدي امرها يطول شوية هحكي لكم بعدين
شوفوا الموقع دا واقرءوا قصص النجاح الي فيه
http://www.shabayek.com/blog
وبعدين هحكي لكم حكايات كفاح

دلوقت
اسيبكم مع المقالة دي

اللفظة العربية "ثقافة" هي الترجمة السائدة للكلمة الإنجليزية “Culture”، وتعود جذور الكلمة الإنجليزية إلى اللفظ اللاتيني “Culture” ويعني حرث الأرض وزراعتها، وقد ظلت اللفظة مقترنة بهذا المعنى طوال العصرين اليوناني والروماني. وفي فترة لاحقة، استخدمها المفكر اليوناني "شيشرون" مجازًا بالدلالات نفسها، حين أطلق على الفلسفة “Mentis Culture” أي زراعة العقل وتنميته، مؤكدًا أن دور الفلسفة هو تنشئة الناس على تكريم الآلهة.
وفي عام 1871م، قدم إدوارد تيلور تعريفًا لهذا المفهوم في كتابه “Primitive culture”، حيث اعتبره "ذلك الكل المركب الذي يشمل المعرفة والعقائد والفن والأخلاق والقانون والعرف وكل القدرات والعادات الأخرى التي يكتسبها الإنسان بصفته عضوًا في مجتمع".
وبانتقال مفهوم “Culture” إلى “Kultur” الألماني اكتسبت الكلمة مضمونًا جماعيًا، فقد أصبحت تدل على التقدم الفكري الذي يحصل عليه الفرد أو المجموعات أو الإنسانية بصفة عامة. بناءً على ذلك، عالج المفكرون الألمان العلاقة بين علوم الـ “Culture” والعلوم الطبيعية.
من ناحية أخرى اتجه المفكرون الإنجليز إلى النظر في التطبيقات العملية لمفهوم “Culture” في المسائل السياسية والدينية، لذلك عرّفها كلايد كلوكهون بأنها: مجموعة طرائق الحياة لدى شعب معيّن في الميراث الاجتماعي التي يحصل عليها الفرد من مجموعته التي يعيش فيها.
وهذه بعض النصائح التي قد تساعدك لتصبح مثقفا:
قراءة لمدة عشر دقائق يوميا ..
سماع شريط ..
حضور محاضرات ودورات بمعدل محاضره كل شهر ودورة كل ستة أشهر ..
تعلم لغة جديدة ..
جعل التميز هو الهدف في العمل ..
الاستيقاظ مبكرا واستغلال هذا الوقت في تدوين فكره جديدة ..القيام بعمل محبب إلي النفس ..
الاحتفاظ بمفكرة صغيره قريبه من السرير ويدون بها الأفكار الطارئة قبل النوم فهي تعتبر هدية من العقل ..
قبل النوم يجب التوجه بسؤال إلي النفس ...هل تريد هذا اليوم أن يعود مره أخري ...هل أنجزت شيئا فيه ..هل تريد أن تقوم بطريقه مختلفة في اليوم التالي
قيم يومك دائما وسترى النتيجة ..
أخيرا دع لنفسك المجال لتجرب ولا تقيدها ... ومع الأيام ستتحول إلى الشخصية التي تحبها ..

عدل سابقا من قبل في الثلاثاء سبتمبر 25, 2007 6:54 am عدل 1 مرات
rasha

rasha

مُساهمةموضوع: رد: حان الوقت............................................. لتقرا   حان الوقت............................................. لتقرا Icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 25, 2007 6:52 am

شكرا يا دكتور على التوبيك
davinci

davinci

مُساهمةموضوع: رد: حان الوقت............................................. لتقرا   حان الوقت............................................. لتقرا Icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 25, 2007 6:56 am

rasha كتب:
شكرا يا دكتور على التوبيك
شكرا على مرورك
3abbas

3abbas

مُساهمةموضوع: رد: حان الوقت............................................. لتقرا   حان الوقت............................................. لتقرا Icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 25, 2007 1:12 pm

انا عاوز دورة connect yourself
ghallab55

ghallab55

مُساهمةموضوع: رد: حان الوقت............................................. لتقرا   حان الوقت............................................. لتقرا Icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 25, 2007 4:04 pm

اقتباس :
الاحتفاظ بمفكرة صغيره قريبه من السرير ويدون بها الأفكار الطارئة قبل النوم فهي تعتبر هدية من العقل

أنا فعلا بعمل كدا بقالي كام سنة cheers

نايس توبيك
davinci

davinci

مُساهمةموضوع: رد: حان الوقت............................................. لتقرا   حان الوقت............................................. لتقرا Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 26, 2007 7:49 pm

SAMI 2.0 كتب:
انا عاوز دورة connect yourself

عايز دورة كونكت يورسلف روح لراية

حان الوقت............................................. لتقرا
صفحة 1 من اصل 1