ببساطة هتكلم عن التخطيط للعام الدراسي
يعني كل واحد فينا ع الاقل هيقضي 7 شهور ف الدراسة
هتستغلهم ازاي
وهتعمل فيهم ايه
انا النهارده هبدا بس
والباقي عليك
اهدافي
تفهم يعني ايه تخطيط
تفهم يعني ايه عام دراسي يستحسن تستفيد منه
تبدا ف اطلاق قدراتك وتفهم نفسك
تعرف تكنياكت جديدة ف المذاكرة
هل توافق معى على هذه الجملة
"الحياة ا\قصيرة ولاتحتمل ان اعيشها تعيسا وغير ملتزم وغير ناجح ف عملى وهناك دائما فرص للنجاح"
لا اصدق هذه الجملة
الحياة ليست كذلك
ربما
اوافق
اوافقك بشدة
اذا اخترت الاجابتين الاوليتين ف لا تشارك معنا
اذا اخترت الثالثة ..حاول ان تغير قناعاتك معنا
الاستعداد للبداية
ممكن كل واحد يكتب بسرعة اهدافة السنة دي
يعني نفسه يعمل ايه
وايه الحاجات الي لازم ينجزها
والحاجات الي كان عايز يعملها السنة الي فاتت
ماذا حدث لك في 12 شهرا الماضية؟من انجازات ومعوقات
اين تريد ان تكون ف شهر
.................ف 6 شهور
..................ف 12 شهر
حلو قوي ياجماعة
كل واحد فيكم قال شوية اهداف
صح
طيب انت السنة الي فاتت كان عندك برضة اهداف ولا لا
وكتير منها متحققش
صح ولا انا غلطان
يعني احتمال اهادف السنة دي برضة تبقي "حماش شباب وخلاص"
اية رايك
طيب هرجع للنقطة دي بعد التمرينين دول
الاول
خريطة وقتك
ف ورقة فاضية
ارسم دايرتين 1 و 2
الدايرة الاولى قسمها اجزاء حياتك كما تحب ان تكون في الجوانب دي
اولا نفسك يعني -الرياضة-القراءة-الاصدقاء الجدد
ثانيا عائلتك
ثالثا عملك الدراسة -التعليم
مثلا 50% نفسي 20%عائلتي 30%عملي
و ف الدايرة التانية ترسم وقتك دلوقت ازاي بتستغله
رسمتوا الدايرتين
شايفين فرق
طيب خدوا التمرين التانى
في حفللة تكريم الفرفة الاولى طلب منك اختيار الطلاب الذين سيتم تكريمهم
فايهما تختار
الطلاب اصحاب الذكاء العالي ولكنهم لايحققون درجات عالية ف الامتحانات
الطلاب اصحاب الذكاءات العادية الذن يذاكرون باجتهاد ويحققوا درجات عاليه
خدوا بقي السؤال دا
ايه هي انواع الذكاء الي تعرفها ف حياتك
وانت متميز ف اي نوع
يعني الذكاء دا نوع واحد
مثلا محمد دا ذكي وابراهيم دا غبي
ولا الذكاء ليه اوجه تانية
شطة قوي
انا مش عارف بقيت الناس مش بتشارك ليه
لكن
انا كده فاضلي اخر تمرين
حد سمعني وانا بتكلم عن نوذج POSEE قبل كده
او بالعربي:محدد -يخصني انا- ايجابي-عليه دليل -له عواقب وتاثيرات
جميل قوي
الخص بقي الي قولته
والتمارين عشان نقوم نتسحر ونذاكر كلمتين
اولا تمرين الاهداف
ثانيا تمرين الدايرتين
ثالثا اختيار الطلبة الي هيتكرموا
رابعا سؤالي عن نموذج posee
صح
طيب نرجع فلاش باك للعنواان بتاعي"العام الدراسي كيف تستغله"
حد بقي عرف انا عايز اقول ايه ف الدورة الصغيرة القصيرة دي
من خلال ربطك الاسءلة دي بالعنوان
الحاجات الي عايزك تطلع بيها بقي مني
اقراها كويس
وطبقها
وعلمها الناس
اولا نوذج posee دا انا كان نفسي نتدرب عليه بس مفيش وقت
هو بقي بيقول ايه
اي هدف لك ف الحياة لازم يبقي فيه الشروط اللي فوق دي
يعني :هدفك ايجابي مش سلبي
يخصك انت مش حد تاني هو الي هيعملهولك
محدد بوقت ومكان وكمية
عليه دليل لنجاحك:مثلا انا اذاكر اكتر من اي حد ف الدفعة
له عواقب وتاثيرات:مثلا لما ابقي الاول هيبقي اصحابي كلهم الاوائل وهتعرف ع الدكاترة وهيبقي وقتي متظبط اكتر من كده
طبعا دا النموذج باختصار
الي عايز يطبقة يقولي وانا هدربه عليه
النقطة التانية
وقتك هو اهم ماتملك
وعاداتك ممكن تكون صديقة لك
يعني ممكن وقتك يقتلك او يخليك ناجح
طيب ايه قواعد ادارة الوقت يا عم سكران
طبعا هي قواعد كتبرة وانا اتكلمت عنها كتير برضة بس تقريبا برضة محدش سمعني وانا بتكلم عنها
طيب انا هقولكم شوية والباقي مرة تانية او ممكن تقروا عن "ادارة الوقت"
اولا قانون الخمس دقايق:اي حاجة ممكن تخلص ف خمس دقايق من وقت مذاكرتك خلصها ولو هتاخد اكتر من كده اجلها لحد نهاية المذاكرة"
ثانيا قانون 80\20: 80 % من وقتنا بيضيع ف حاجات تفهة و 20 بس هما الي بيخلونا نحس اننا ناجحين
دورك بعد لما ترسم الدايرتين ددول تقعد مع نفسك وتحدد ايه هي ال20 الي لازم اخد بالي منها
الثالت:الاهم اولا
اني حاجة هاكد عليها ياجماعة:عاداتك ممكن تكون صديقة لك
طيب ازاي نغير عادتنا :مرة تانية انشا الله
الحاجة التالته
الذكاء ياجماعة انواعه كتيرة
طيب وانا هستفاد ايه من كده
اولا تعرف انك لازم يكون عندك نوع منهم
ثانيا انك تستغله كويس
ثالثا انك متحسدش الناس على الذكاء الي ربنا ادا ه لهم
ايه بقي انواع الذكاء
لغوى-موسيقي-رياضي-فراغي-عضلي-ادارك الذات-العلاقات الاجتماعية
7 انواع
انت بقي اي واحد منهم
حد فيكم يسمع عن القوى الاربعة للحياة
قوى الحياة الاربعة
الجسدية
الروحية
الاجتماعية
العقلية
حد فاهم حاجة
انا بقول 4 قوى يعني لو استغلتهم هتبقي قوي وتحقق اهدافك
حد فهم يعني ايه
انا كده خلصت
انا النهاردة كنت بس عايز انكشكم وافتح مخكم على حاجات انتم يمكن بعيده عن تفكيركم شوية
ببساطة انا قولت ايه النهاردة
الوقت
ازاي تستخدمه وتلات قوانين وتمرين تعمله تشوف انت واقف فين
الاهداف
تمرين يقولك مكان مه اهدافك ونموذج بوسي وسوال لازم تساله لنفسك
ذكاءك وقدراتك
الذكاءات السبعة وتمرين وسوال وانت فين فيهم
القوى الابعة
اما بقي الي مقولتوش
اقول الي مقولتوش
الي مقولتوش
اني لسه مربطتش الحاجات دي باهدافك الشخصية
يعني انا عرفتك مشكلتك
وعرفتك هدفك
بس هتروح هناك ازاي لسه مقولتش
- midoo كتب:
- كلام جميل جدا.....
يا ميدو
انا مش بحب الكلام
الدورات طول عمرها معموله عشان تسرع عمليه التعلم بتاعتك وتديك مهارات
لو كان فيه حاجة من دي خدتها النهاردة
يبق انا نجحت
- fat7i كتب:
- ايه هو تكنيك الفيل ؟
( باختصار )
كل يوم تاكل حته
- dr_saratata كتب:
- ان بقا مشكلتى انى بقول مهما اذكر اكيد فى ناس هتجيب اعلى منى وبرغم انها متكنش ذاكرات اكتر منى
انا عارفه ان ده عدم ثقه بالنفس بس اعا لجه ازى كل ماجى اذاكر اقول اكيدمش هجيب اعلى حاجه بجد بضايق لما بيجيلى الاحساس دهمع انىببقى محددة هدفى
لو ينفع الاجابه دلوقتى ولوبعدين عادى
وشكرا يا دكتور احمد على المحاضرة
اسالي نفسك
فيه كام واحده ف الدفعة بتذاكر كويس
وكام واحد بيذاكر وحش
وكام واحد مش بيداكر
وبعدين الي بيداكروا كويس دول بيداكروا كام ساعة
وعددهم قد ايه
وانا عارفاهم ولا لا
وبعدين شوفي نفسك منهم
هتلاقي ان نص الدفعة فعلا مش بيداكروا كويس